Асоціація українських виробників та постачальників ЗІЗ — саме час об'єднувати зусилля

У 2020 році, після тривалого обговорення, за ініціативою основних виробників та постачальників ЗІЗ в Україні, було вирішено створити Асоціацію українських виробників та постачальників ЗІЗ (далі — Асоціація). Впровадження європейських стандартів, а також зростання свідомості роботодавців та працівників повинні сприяти покращенню ринку якісних ЗІЗ. Про це і не тільки, докладно розкажуть в інтерв’ю для виробничо-практичного журналу «Охорона праці і пожежна безпека» (далі — ОППБ), представники Керуючої ради Асоціації: Ігор Стьопул — комерційний директор, ТОВ «Інд’Захист», Сергій Гунько — менеджер підрозділу ринку в Україні, ТОВ «Дельта Плюс» та Максим Котеньов — директор, ТОВ «Восток-Сервіс».

ОППБ: Як і коли виникла ідея створення Асоціації? Хто є організатором?

Ігор Стьопул: На розвинених ринках давно існують об’єднання різних форм для подальшого спільного розвитку послуг, продуктів та формування культури споживання. Це стосується не лише ринку засобів захисту.

Основні гравці ринку засобів індивідуального захисту (далі — ЗІЗ) в Україні вже давно надають допомогу один одному у різних питаннях. Розвиток ринку сприяв зародженню ідеї об’єднати зусилля для формування більш цивілізованого ринку. Під час кризи подібне об’єднання стає просто необхідністю.

Кінцевим поштовхом для створення Асоціації стала підтримка європейської спільноти — Європейського співтовариства з охорони праці (далі — ESOSH). Саме за підтримки ESOSH та ініціативної групи керівників трьох компаній і було створено Асоціацію українських виробників та постачальників ЗІЗ.

ОППБ: Яка місія і ціль створення такої Асоціації?

Максим Котеньов: Місія Асоціації — поширювати використання надійних засобів захисту для збереження життя і здоров’я людей на робочих місцях.

Основні напрямки діяльності Асоціації
  1. Ініціювання змін до законодавства, нор-мативно-правових актів з охорони праці, з метою поширення використання засобів захисту.
  2. Налагодження прозорої сертифікації засобів захисту в Україні, гармонізація вимог відповідних стандартів із європейськими нормами.
  3. Навчально-інформаційна та роз'яснювальна робота щодо ефективного використання засобів захисту, підтримка споживачів в Україні на засадах взаємовигідної співпраці.
  4. Встановлення принципів чесних ринкових відносин та цивілізованої конкурентної боротьби, стимулювання росту легального ринку засобів захисту.

ОППБ: Чи існували раніше в Україні Асоціації такого спрямування, чи ви будете першопрохідцями цього об’єднавчого шляху?

Максим Котеньов: Ні. На скільки мені відомо, подібних організацій (об’єднань) не було. Можливо, для вирішення якихось локальних задач тимчасово об'єднувалися, але про організацію зі Статутом, членами тощо ми не чули.

ОППБ: Як плануєте заявляти про себе на ринку та чи передбачено інформаційну кампанію щодо створення Асоціації?

Ігор Стьопул: Між більшістю гравців ринку ЗІЗ вже побудовано комунікативні зв’язки, тому про створення Асоціації стало відомо дуже швидко. В Україні ESOSH об’єднує декілька професійних ліг, груп та об’єднань, діяльність яких, тим, чи іншим чином, сприяє зростанню безпеки на робочих місцях. На початку цього року, в рамках ESOSH, було проведено спільне обговорення та планування дій на 2021 рік всіх цих груп. Минулого року Асоціація вже провела кілька навчальних вебінарів та брала участь у благодійному забігу «Біжу за безпечну працю». Активна участь у спільних заходах дала змогу заявити про своє існування.

Ми ставимо собі за мету інформувати лише про реальні справи, які спрямовані на підвищення рівня безпеки, зокрема: тренінги, марафони, вебінари, лекції в українських вищих навчальних закладах тощо.

ОППБ: Як оцінюєте ринок засобів індивідуального захисту в Україні?

Сергій Гунько: Ринок ЗІЗ розвивається кількісно, але не завжди якісно. За останні роки в Україну зайшли великі міжнародні бренди. Це свідчить про увагу до вітчизняного ринку з боку великих світових гравців. Також відчутний ривок показали вітчизняні бренди. Збільшення кількості постачальників посилило конкуренцію, що, в свою чергу, призвело до зменшення цін.

Контроль за якістю сертифікації, підбір ЗІЗ на основі ризиків (а не норм), розрахунок економічної ефективності — все це в Україні зустрічається, здебільшого, на підприємствах з іноземними інвестиціями.

Ціна зараз є основним фактором, за яким проводяться закупівлі ЗІЗ.

ОППБ: Як, на Вашу думку, це впливає на якість безпечної праці в цілому?

Сергій Гунько: Ситуації, коли на підприємстві охорона праці сильніша за відділ закупівель є скоріше виключенням, аніж правилом. Особливо помітно це там, де є ризики падіння з висоти та профзахворювання органів дихання. Використання неякісної продукції, а також продукції, що не пройшла сертифікацію або пройшла її без проведення справжніх випробувань, продаж ЗІЗ без маркування, інструкцій з експлуатації, закупівлі засобів захисту «для галочки», які насправді не захищають — всі ці явища ще присутні в Україні і ми маємо намір це змінити.

Впровадження європейських стандартів, а також зростання свідомості роботодавців та працівників мають сприяти покращенню ринку якісних ЗІЗ.

Минулого року ми спостерігали збільшений попит на проведення навчань з правильного підбору та використання ЗІЗ. Зазвичай, такі навчання проводили великі виробничі корпорації. І цьогоріч ця тенденція зберігається.

ОППБ: Чи візьме на себе Асоціація контроль ринку ЗІЗ в Україні на предмет контрафактної та неякісної продукції?

Ігор Стьопул: Асоціація — це не контролюючий орган. Як зауважив Максим, нашою метою є встановлення принципів чесних ринкових відносин та стимулювання росту легального ринку засобів захисту. Ми повинні створювати умови, за яких неякісна продукція не буде користуватися попитом.

Навчання та інформаційна підтримка кінцевого споживача дозволять обирати не «найдешевші», а «достатньо якісні» ЗІЗ, що будуть виконувати свою основну функцію — захищати. Найчастіше кінцевому споживачу не вистачає знань у певній сфері, щоб обрати надійні засоби.

Членами Асоціації зможуть стати тільки ті виробники та постачальники, що пропонують якісну та легальну продукцію, яка дійсно відповідає вимогам стандартів. А у споживача буде можливість легко перевірити продукцію та постачальника, надавши відповідний запит до Асоціації.

ОППБ: Можливо, маєте підтримку міжнародних організацій, чи просто якісний досвід колег з інших країн, на який можна рівнятися?

Сергій Гунько: Аналогічні Асоціації працюють в більшості розвинутих країн і є доволі потужними та авторитетними структурами. Вважаємо, що чим далі буде розвиватися ринок, тим нагальнішою буде потреба у створенні авторитетного органу, який би опікувався дотриманням цивілізованих правил гри на ринку. Наразі ми маємо підтримку ESOSH, як вже зазначав Ігор. Крім того, до складу керуючої ради Асоціації входять представництва іноземних підприємств, що також зможуть надати підтримку та поділитися досвідом.

ОППБ: Як Асоціація має взаємодіяти з органами державного управління, профспілками, контролюючими організаціями з питань охорони праці?

Максим Котеньов: Взаємодія планується дуже тісна. Якщо ми хочемо змінювати ситуацію швидко і якісно, ефективно і всебічно, то потрібна консолідація. Ми вже бачимо, як влада повертається обличчям. Ну, а профспілки та робочі колективи давно були на нашому боці. Навіть багато роботодавців готові до змін, але поки існуюче законодавство не надає достатньо інструментів, що дозволили б впровадити все задумане.

ОППБ: Які перші кроки вже зроблено і які маєте плани на майбутнє?

Максим Котеньов: Перші кроки поки ще виважені, але впевнені. Найближчим часом буде узгоджено Статут організації та її остаточну назву. Ми плануємо одразу запропонувати зміни до деяких існуючих норм і правил, які є архаїчними, надавши законодавцям власні напрацювання.  

Підготовано редакцією